Hírek

Makai Viktória: Turul Trail - az instant az új futótrend (2019.09.30.)

Turul Trail - az instant az új futótrend

Gombamód szaporodnak az instant, azaz a kódokkal kijelölt pályák, melyek bármikor teljesíthető, jegyzett célidejű futóútvonalak. Imádom őket, mert színesíti az edzési és a megmérettetési lehetőségeket. Pl.: segíthetek valakinek egy jó időt futni, máskor elmehetek és hasíthatok rajta egyet egyedül vagy alkalma lehet egy romantikus félig szervezett futó-randinak, mint most Lacival.

Az instant túrák lehetőséget adnak arra, hogy akkor is „megmérettessük magunkat”, mikor nincs szervezett megmérettetés. Az instant távok a már futótapasztalattal rendelkezőket szólítják meg.

A szervezők meghívására a következő hétvégét jelöltük meg a teljesítés napjaként. Kisfiunk előző este lebetegedett. Rutin volt a kellemetlen érzés, hogy „mi lesz a holnapi futással?” Üdvözlöm az új, megkönnyebbülést okozó érzést: „semmi, mert elmegyünk jövő héten.” Így is tettünk. Az edzettségi szintünk szinte változatlan maradt, többletköltség nem merült fel, a pálya állapota ugyanolyan „futókra felkészült” volt. 20-300 kilométerig állnak a futók rendelkezésére éjjel, nappal, télen, nyáron, munka- és munkaszüneti napokon az instant körök.

Bevallom, úgy voltam a 20 kilométer gondolatával: átmozgatás. Laci számára viszont tudtam, hogy kihívást jelent. Tavaly, mikor megtámadtak, teljesen leállt a futással. Ennek lelki okai voltak. Nyár elején 3 kilométerekkel kezdte újra, s azóta ez volt a második alkalom, mikor 20 km körüli távot teljesített, ráadásul terepen. Olyan rég futottunk együtt futóeseményen! Ő rendszerint segítő szerepben volt az én futóversenyeimen, s ahol ő futott, ott általában nem futottam vele – hogy értsük egymást: ultrafutóként egy félmarcsiért vagy marcsiért nem fizettünk már 10-20000 forintot –, így megkoptak a közös futóalkalmak.

A Turul Trail egy terep félmaraton a Gerecsében, 664 méter szintemelkedéssel. A szintemelkedést a Tatabánya felé vezető úton olvastam. Ez az adat minőségileg egy kategóriaváltást jelentett számomra: terep félmarcsi.

Időmérés tekintetében két lehetőség közül is lehet választani: QR-kód leolvasása vagy „Természetjáró app” alkalmazása ugyanazon pontokon elhelyezve.

Tesztfutóként mentünk, így praktikusan az lett volna a cél, hogy Laci használja a QR-kódos időmérő verziót, én pedig az applikációt. Regisztrációs problémába ütköztünk: a rendszer a visszajelző e-mail ellenére nem hagyta jóvá az indulást, így az időmérésre sem reagált. Nem zavart, ezért voltunk ott: a futásunk által láthatók legyenek azok a dolgok, amiket tökéletesíteni kell a hivatalos pályamegnyitásig. Laci QR-kódos verziójával indultunk.

Furcsa átmenet volt egy verseny előtti készülődés, mikor ez előtt lévő napokban mindent kikészítesz, letöltesz, kiszámolsz… és az edzések között, ahová én max egy órát és egy gyümölcspürét viszek, hogy indulás előtt:

• beállítottuk az előre letöltött útvonalat az órán

• élesítettük az előre letöltött applikációt a telefonon.

Mikor telepultrán versenyeztem, nem volt olyan órám, amire fel lehetett tölteni az útvonalat, így nekem még mindig szokatlan, hogy kint futok a természetben és néhány percenként az órára pillantok, hogy az útvonalon legyünk, és hogy szem előtt tartsam, mikor kell checkpointhoz érnünk, mert most ugye senki nem kiabál majd utánunk, ha továbbrobogunk. Szóval a műfaj sajátossága, hogy kicsit sok a „kütyüb*sztatás”.

Az első 5 kilométeren jól futható, turista jelzéssel ellátott erdei ösvényeken vezetett az út, sok lejtővel, adottságainál fogva bemelegített a további szakaszokra. A start utáni kód elvéthetetlen volt.

Az El Camino útjára kanyarodva beszippantott minket az erdő. Jelen voltunk a pillanatban, azt éltük át, amiért mindannyian imádjuk és csináljuk ezt. Eszembe sem jutott, hogy az órámat nézegessem, így a 3. checkpointot simán kihagytuk. Megbeszéltük, hogy vissza nem fordulunk, de kíváncsian vártam, hogy a következő ponton be tudunk-e csekkolni majd…

Kb. féltávnál Vértestolnára érkeztünk. Nagyon jól éreztük magunkat a község által árasztott hangulatban. Itt van kék kutas frissítési lehetőség.

A 4. QR-kód beolvasása sikeres volt. Ez a szervezők részéről átgondolandó, hogy a majdani teljesítési szabályokat ezek tudatában hogyan alkotják meg. (Minden becsekkolás min. 1 percet igénybe vesz, de nekünk most „halandó turista” mivoltunkban kb. 3-at. Tehát ha időmérés, akkor dukálnak az egyenlő esélyek.)

A Piros jelzésre kanyarodtunk, ami hű volt önmagához. Most, hogy már azt hittük befejeződik, elkezdődött. Itt érezhető különbség mutatkozott köztünk: én voltam az a futó, aki (a társának köszönhetően) eddig visszafogottabb tempót ment és éreztem, hogy ide kell az erő, és nekem van. Laci volt az a futó, aki (felkészültségéhez mérten) jó tempót tartott, s mikor jött a java, elő kellet szedni tartalékait. Életélmény, mikor jelen vagy a pillanatban, a hátránya, hogy ha orrba nem b*sznak a checkpointos táblával – a kódok turult ábrázoló táblákra vannak kihelyezve –, akkor könnyen figyelmen kívül marad. Nos, a mi orrunkat semmi bántódás nem érte…

Kutyaharapást szőrével: piros után piros háromszög. Gyönyörű helyen másztunk fel a hegy tetejére a Ranzinger Vince-kilátóig, mely földrajzi és átvitt értelemben is a Turul Trail tetőpontja.

Az utolsó 1 km-es lejtő azt a „sztárérzést” adja: „A csúcson hagytam abba!”

A teljesítésünk bruttó ideje 2:30 volt. Ehhez viszonyítva a 3 órás futó szintidő tekintélyt kölcsönöz a körnek. Úgy tudom, a szintidőből kicsúszott futóteljesítmény nem diszkvalifikációként jelenik meg, hanem automatikusan „túraként” lesz besorolva, melynek 6 óra a szintideje.

A trail költsége 1000 vagy 3000 forint, attól függően, hogy kitűzővel vagy éremmel szeretnénk kézzel fogható emlékké tenni magunk számára a jövőben.

Családi szokássá vált, hogy az instant túrákon megismert szuper helyekre elvisszük a gyerekeket is kirándulni. Már nagyon várják!

Örülök, hogy megismerhettem a Tatai Tömegsport és Tájfutó Honvéd Sportegyesület lelkes csapatát, és örömmel töltött el, hogy veletek így lelki közösséget alkotva futhattunk legkedvesebb futóútvonalaitokon!

Ez a pálya olyan, mint egy jól felépített edzés: az eleje bemelegített a lejtőkkel és a vízszintekkel, majd jött a futható emelkedők hullámvasútja, s az edzés utolsó negyedében a Turul Trail szíve és esszenciája, az a rész, amiért majd máskor is oda megyünk, végül a katarzis után egy 1 kilométeres levező lejtő a célig.

Az útvonal erősíti a futás azon személyiségformáló hatását, amiért életmódomul s hivatásomul választottam a minőségi szabadidősportot: alázatra és önbecsülésre egyaránt tanít.

Az instant-trend mozgatórugója egy olyan érzés, ami mellé hivatástudatomnál fogva szívesen állok: mutassuk meg lakóhelyünk legszebb futóhelyeit társainknak, büszkén, házigazdaként fogadva őket, azzal az örömmel, hogy saját élményünk az instant túraútvonal által megoszthatóvá, népszerűvé válik.

Szeretettel ajánlom a Turul Trail instant félmaratont minden gyakorlott futó számára!